flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Реформа органів юстиції: європейська модель захисту прав громадян

05 лютого 2016, 09:07

 Реформа органів юстиції набирає обертів. Так, в найближчому майбутньому плануються: ліквідація районних та міських управлінь юстиції; створення сервісних центрів з доступом до електронних сервісів Міністерства юстиції, покликаних надавати правову допомогу людям; впровадження онлайн-будинку юстиції; проведення відкритих конкурсів на зайняття вакантних посад в органах юстиції і багато іншого. Більш докладно про новації в даній сфері дізнавалася «Судово-юридична газета» .

Переформатування РУЮ , або Осередки нових можливостей

Реформа територіальних органів юстиції передбачає, в першу чергу, ліквідацію районних та міських управлінь юстиції та створення об'єднаних міськрайонних управлінь в областях і Києві. Передбачається, що функції Міністерства юстиції щодо забезпечення доступу до електронних сервісів будуть передані центрам з надання безоплатної правової допомоги. Це стане наступним логічним етапом децентралізації послуг Мін'юсту, що передбачає можливість отримання послуг в режимі онлайн з одночасним розширенням доступу до безоплатної правової допомоги та підвищенням її якості.

25 грудня 2015 року міністр юстиції України Павло Петренко видав наказ №2748 / 5 «Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції України і розвитку системи надання безоплатної правової допомоги». З метою оптимізації системи територіальних органів, скорочення витрат державного бюджету на їх функціонування, розширення доступу до електронних сервісів та юридичної допомоги, а також підвищення якості їх надання був розроблений відповідний план заходів. Він передбачає ліквідацію районних, районних у містах, міських, міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції та створення об'єднаних міськрайонних управлінь юстиції в областях і Києві. В результаті будуть діяти місцеві центри, які в майбутньому акумулюють надання Міністерством юстиції як первинної, так і вторинної безоплатної допомоги, а також доступ громадян до електронних реєстрів. Передбачається, що вже в червні ц. м буде забезпечено початок роботи відокремлених підрозділів місцевих центрів.

Ідею ліквідації районних управлінь юстиції, яка незабаром отримала схвалення міністра юстиції, озвучив начальник головного територіального управління юстиції в Києві Станіслав Куценко . «У моїй команді є люди, які працювали в системі юстиції в районах і за роки своєї роботи зрозуміли, що ця система потребує реформування так само, як і Державна виконавча або Реєстраційна служби, функції яких ми зараз передаємо на місця. За районним управлінням юстиції стало зрозуміло, що десь потрібно вдосконалити і покращувати роботу. Тому народилася ідея переформатування їх в сервісні центри. Зараз важко сказати, що громадяни знають, де територіально знаходяться районні органи юстиції. Вони знають, де знаходиться ЖЕКи і центри надання адміністративних послуг, а що таке районні органи юстиції, не знає ніхто. Ми хочемо зробити таку структуру, що наші сервісні центри, в які буду переформатовані районні органи юстиції, будуть постійно відкриті для громадян, будуть їх приймати і надавати їм правову допомогу. Наша система передбачає створення таких сервісних центрів, куди зможуть приходити громадяни, і в європейському форматі їм нададуть правову допомогу. Спочатку планувалося, що це буде пілотний проект в декількох областях - Київській, Львівській і Сумській. Однак міністр прийняв рішення впроваджувати це відразу по всій Україні. Адже громадяни вже втомилися від поняття «пілотний проект», вони хочуть реальних реформ », - зазначив С. Куценко.

Одним з ініціаторів ідеї і координатором виконання плану заходів щодо її здійснення є директор координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський .По  його словами, створення об'єднаних управлінь юстиції - це тимчасовий захід, необхідна для внесення відповідних змін до низки законів.«У кожній області замість в середньому двох десятків районних, міжрайонних, міських, міськрайонних та районних у містах управлінь юстиції тимчасово буде створено одне-єдине об'єднане міськрайонне. До його складу увійдуть всі відділи ГРАГС і ГІС, що діють на території області. Те ж стосується і Києва. Ще раз підкреслюю: освіту замість більш 500 управлінь юстиції районного і міського рівня 25 об'єднаних міських районних управлінь - це тимчасова технологічно необхідний захід на період реформування відділів ГРАГС і ГІС », - розповів А. Вишневський.

Також планується, що функції Міністерства юстиції щодо забезпечення доступу до електронних сервісів будуть передані центрам з надання безоплатної правової допомоги - так званим бюро правової допомоги. «Бюро правової допомоги повинні стати для людей осередками нових можливостей реалізувати свої законні права.Вони задумані як свого роду соціальні хаби, покликані підвищити правову здатність територіальних громад і кожного їх члена. Це ключ і до запобігання корупції на побутовому рівні, і до подолання бар'єрів для участі домогосподарств і підприємців в економічному житті, і до ефективної реалізації виборчого права і права на самоврядування. Це пункти доступу до права і правосуддя », - упевнений А. Вишневський.

Кількість районних управлінь юстиції в нашій країні дуже багато, і їх часткова ліквідація, безумовно, призведе до скорочення штату співробітників. С. Куценко називає такі цифри: «Орієнтовно районних управлінь юстиції на сьогоднішній день в Україні близько 700. Спочатку планувалося, що їх скоротять до 400-500 сервісних центрів на базі районних управлінь юстиції, а потім взагалі до 100-150». Щодо скорочення штату співробітників А. Вишневський зазначив, що воно торкнеться понад 5 тис. Чиновників: «Перш за все, будуть скорочені посади начальників, їх заступників і фахівців в районних, міжрайонних, міських районних, міських і районних у містах управліннях юстиції - всього понад 1 300 штатних одиниць. Також буде скорочено більше 500 посад керівників підрозділів державної реєстрації, які сьогодні входять до складу цих управлінь. У свою чергу, в ці підрозділи в кожному районі і місті входять відділ державної реєстрації актів цивільного стану та підрозділи державної реєстрації прав на нерухоме майно та державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, друкованих засобів масової інформації та легалізації громадських об'єднань. Майже 3 500 штатних одиниць двох останніх підрозділів також будуть скорочені ».

Як бачимо, навіть самі ініціатори ідеї говорять про те, що реформа буде мати певні наслідки у вигляді скорочення людей. І хоча це торкнеться, на їхню думку, в першу чергу чиновників, і до мінімуму скоротить контакт людини з державними службовцями, що є позитивним моментом в питанні боротьби з корупцією, проте «відсіяти тільки поганих, а залишити хороших» навряд чи вдасться.

Ще один «слизький» момент - ліквідація райуправлінь юстиції в сільській місцевості. Безумовно, в селах не всі люди мають доступ до комп'ютерів або належне територіальне розміщення, щоб без проблем і швидко добиратися до сервісних центрів. У цьому питанні начальник територіального управління юстиції в Києві бачить вирішення ситуації в наступному: «Сервісні центри можуть створюватися у взаємодії з місцевими органами влади. За однією з робочих ідей сервісні центри повинні були створюватися на базі районних адміністрацій.Умовно кажучи, щоб там, де за кількістю населення буде необхідність в існуванні такого сервісного центру, і де районне управління юстиції буде ліквідовано, людина змогла отримати певну послугу в райадміністрації ».

Онлайн-будинок юстиції та соціальний ліфт

Одним з напрямків реформи органів юстиції є створення онлайн-будинки юстиції. Це новий проект головного територіального управління юстиції в Києві, який полягає в тому, що кияни зможу безперешкодно отримувати максимальну кількість послуг онлайн, «не виходячи з дому». Це концептуально новий підхід, коли можна буде в три кліка отримувати необхідні послуги в сфері юстиції максимально зручним способом, а документи отримувати поштою або кур'єром.

Першими послугами, які плануються для впровадження в онлайн-будинку юстиції, стануть повторна видача документів, втрачених громадянами: свідоцтв про народження, про шлюб, смерть і т. Д. У майбутньому за допомогою цифрового підпису будуть видаватися і вперше свідоцтва про народження дитини - тоді не потрібно буде йти в пологовий будинок, в відділи реєстрації актів цивільного стану, а можна буде просто подати онлайн-заявку і отримати поштою всі документи, наприклад, необхідні для оформлення допомоги на дитину.

«Це інноваційний проект. Спочатку відпрацьовувалася ідея створення будинку юстиції. Але з часом стало зрозуміло, що буде важко вирішити питання з приміщеннями, оскільки країна знаходиться в скрутному становищі через військові дій. І оскільки на даний момент активно розвивається система надання адміністративних послуг, яка є в деякому сенсі аналогом нашого проекту, ми вирішили перевести будинок юстиції в онлайн. Це портал, на якому фактично будуть створені особисті кабінети громадян, а у вікнах цього будинку будуть послуги, які людина може отримати. Громадянин реєструється в своєму кабінеті, подає заявку в режимі онлайн (спочатку відскановану, а згодом з електронним підписом), потім завантажує всі необхідні документи і відправляє запит, щоб йому видали необхідний документ. Людині приходить відповідь у вигляді запропонованого механізму отримання документа поштою або кур'єрською доставкою. Також буде можливість прийти в наші центри і там отримати свої документи. На даний момент розробка фінальної версії веб-порталу на стадії завершення », - ділиться подробицями ініціатор проекту С. Куценко.

За його словами, за допомогою онлайн-будинки юстиції громадяни зможуть отримувати будь-які послуги в сфері юстиції, умовно кажучи, в три кліка. «На першому етапі це буде подача відсканованого заяви від громадянина, а з часом ми плануємо використання електронного цифрового підпису для того, щоб ідентифікувати особу. Таким чином ми наблизимося до цивілізованих країн, наприклад, до прогресивної Грузії, де існують електронні будинку юстиції. Ми переведемо ці сервіси повністю в онлайн, щоб зробити їх максимально зручними для людей. Можна уявити собі ситуацію, коли громадянин України в будь-якій точці країни або за кордоном зможе подати онлайн-заявку і отримати поштою або кур'єром документи. Це буде унікальна система, коли людині не потрібно буде контактувати з чиновником, що унеможливить існування корупції або інших зловживань в даній сфері. Міністр юстиції підтримує ідею створення такого онлайн-будинки юстиції, і думаю, вже в поточному році він буде створений. Плануємо запускати перші послуги вже найближчим часом. Робоча дата - це березень-квітень », - резюмував начальник головного територіального управління юстиції в Києві.

Наступна частина реформи полягає в проведенні відкритих конкурсів на заміщення вакантних посад в органах юстиції. Люди, які хочуть працювати в органах юстиції і відповідають певним вимогам, зможуть взяти участь у відкритому конкурсі і за його результатами отримати посади, в т. Ч. Керівні. Це процедура так званого «соціального ліфта». «Після призначення на посаду я насамперед вирішив впровадити відкриття конкурси на керівні посади. Я сам прийшов за відкритим конкурсом і зрозумів, що це ефективна система, коли можна людину, яка володіє знаннями, але не має зв'язків і контактів, просто призначити на відповідальну посаду. Це я називаю «соціальним ліфтом», - зазначає С. Куценко.

На даний момент Мін'юст продовжує проведення конкурсів на заповнення керівних посад в органах юстиції на районному рівні, які вже в цьому році повинні перетворитися в органи надання якісних і зручних сервісів для громадян.

«Зараз ніхто не знає, де розташовані районні управління Мін'юсту, адже їх співробітники всі роки працювали за принципом: закритися у себе в кабінеті і там перекладати папірці. Ми цю систему будемо руйнувати, а районні управління перетворяться в сервісні центри для наших громадян. І громадяни знатимуть їх адреси, адже будуть користуватися їх послугами. Вони зможуть там роздрукувати всі довідки, отримати консультацію та допомогу. Ми кілька місяців проводимо активні конкурси на заміщення вакантних посад в органах юстиції в різних регіонах. І вони довели свою ефективність в підборі кадрів. Для молодих юристів це безкоштовна академія. Разом ми перетворимо Мін'юст в обслуговуючий орган для нашого народу », - зазначив заступник міністра юстиції Гія Гецадзе . Він також підкреслив, що претенденти, які не будуть змінені за підсумками конкурсного відбору, потраплять до кадрового резерву.

В цілому можна відзначити, що реформа територіальних органів юстиції переслідує благі цілі. Це і посилення правової спроможності територіальних громад, і створення для людей реальних можливостей реалізувати свої права безпосередньо там, де вони живуть, і прагнення звести нанівець залежність реалізації права від волі чиновника, зробивши більшість державних сервісів, що надаються Міністерством юстиції, електронними. Однак чи готове наше суспільство до таких стрімких змін? Хоча людина завжди боїться нового і невідомого, проте тільки через спроби і проби відбувається розвиток.

Яна Собко

Джерело: sud.ua