Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Законодавець покладає на перевізника обов'язок доводити наявність обставин, які звільняють його від відповідальності за незбереження вантажу
Верховний Суд України на засіданні Судової палати у цивільних справах 23 березня 2016 розглянув справу № 6-2086цс15 за позовом замовника доставки товару (стільниці зі штучного каменю) до «Нової поштою» про стягнення вартості вантажу в розмірі 10 тис. Грн і 250 грн провізної плати.
При отриманні вантажу між представником перевізника і одержувачем був складений акт прийому-передачі, в якому зазначено, що вантаж був пошкоджений (тріщина).Суди відмовили в позові, зробивши висновок про недоведеність позивачкою вини перевізника і розміру фактичних збитків. ВСУ повернув справу на розгляд першої інстанції, оскільки суди залишили поза увагою статтю 924 ГК, згідно з якою обов'язок доводити наявність обставин, які звільняють перевізника від відповідальності за незбереження вантажу лежить саме на перевізника.
При расссмотренія було сформульовано правову позицію, згідно з якою перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, недостача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, які перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало (стаття 924 ЦК).
Перевізник несе відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Передбачено принцип винуватості у разі відповідальності перевізника за втрату, недостачу, псування і пошкодження вантажу, який є загальним для всіх видів транспорту. Перевізник несе відповідальність за недостачу, втрату, псування і пошкодження вантажу лише у випадках, коли він винен в незбереження вантажу. При цьому обов'язок доведення своєї невинності лежить на ньому. Отже, відповідальність перевізника побудована за принципом провини і діє, як правило, презумпція провини зобов'язаної сторони.
Таким чином, законодавець покладає на перевізника обов'язок доводити наявність обставин, які звільняють його від відповідальності за незбереження вантажу.
Перевізник звільняється від відповідальності за незбереження вантажу у випадках, викликаних непереборною силою. Втрата, недостача, псування або пошкодження вантажу внаслідок випадку, не обумовленого непереборною силою, відповідно до частини першої статті 924 ЦК не звільняє перевізника від відповідальності за незбереження вантажу.
Всі рішення судів Ви можете легко знайти в Системі аналізу судових рішень VERDICTUM , створеної для аналітичної роботи з багатомільйонним масивом судових рішень. Якщо Ви ще не користуєтеся системою, замовте тестовий доступ або придбайте VERDICTUM .