Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Про суть фінансової автономії вузів як одного з провідних нововведень, передбачених новим Законом «Про вищу освіту», в експертному матеріалі Аналітичного видання ЮРИСТ & ЗАКОН № 33 |
1 липня Верховна Рада прийняла новий Закон «Про вищу освіту» (далі - Закон), який набирає чинності 6 вересня 2014. Даний Закон передбачає якісно нові принципи функціонування і розвитку системи вищої освіти в Україні, в тому числі розширюючи автономію вищих навчальних закладів в різних сферах. Одним з нововведень є надання ВУЗам фінансової самостійності, яка реалізується в наступних напрямках: право проводити фінансово-господарську діяльність, яка не суперечить законодавству та статуту;розпоряджатися власними надходженнями від надання платних послуг; розпоряджатися надходженнями у вигляді грантів і благодійної допомоги; відкривати власні поточні та депозитні рахунки; створювати стабільні фонди (ендаументи) та інше. Зокрема, перераховані вище можливості передбачені статтями 32, 70 - 73 Закону.
Зупинимося на основних положеннях нового Закону, а також розглянемо, в чому ж полягає фінансова автономія ВНЗ, яку він обіцяє.
Право здійснювати фінансово-господарську діяльність
Новий Закон надав право ВУЗам проводити фінансово-господарську діяльність, яка не суперечить законодавству та статуту. Що ж подібне право дає вітчизняним ВУЗам? І чи є воно новим?
Законом «Про вищу освіту», який втратить чинність 9 вересня 2014 внаслідок набуття чинності нового Закону, також надана можливість здійснення ВУЗами фінансово-господарської діяльності. При цьому ні в поки чинному, ні в новому Законі «Про вищу освіту» не вказується визначення фінансово-господарської діяльності ВНЗ. Передбачено лише те, що така діяльність повинна здійснюватися в рамках чинного законодавства і не суперечити статуту ВНЗ.
Слід зазначити, що ВНЗ все ж є неприбутковими організаціями, і яка-небудь господарська діяльність може здійснюватися ними в рамках статуту і для реалізації статутних цілей, що істотно звужує коло видів господарської діяльності, якими може займатися ВУЗ .
Якісні зміни торкнулися питання фінансування ВНЗ. Статтею 64 поки що чинного Закону визначено, що фінансування ВНЗ державної форми власності здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Стаття ж 71 нового Закону «Про вищу освіту» встановлює, що фінансування державних ВНЗ здійснюється за рахунок коштів державного бюджету на умовах державного замовлення на оплату послуг з підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів та за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством. При цьому повинні бути дотримані принципи цільового та ефективного використання коштів, публічності та прозорості прийняття рішень.
Таким чином, у прийнятому 1 липня 2014 Законі «Про вищу освіту» проводиться чітке розмежування джерел фінансування державних ВУЗів. За рахунок коштів державного бюджету буде фінансуватися оплата послуг з підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах державного замовлення. В іншому джерелами фінансування може бути господарська діяльність ВУЗу, надання платних послуг, отримання грантів і благодійної допомоги, доходи створених ендаумент-фондів та інші джерела, що не суперечать законодавству.
Обсяг одержуваних ВУЗом коштів буде істотно залежати від рейтингу ВНЗ, якості надаваних їм освітніх послуг, його розташування та інших факторів
Основним джерелом фінансування ВНЗ, виходячи з положень нового Закону, стануть кошти, отримані від надання ВУЗом платних послуг, зокрема плати за навчання, підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації кадрів або надання освітніх послуг. Дані кошти за новим Законом не можуть бути вилучені в доход державного або місцевого бюджетів.
Право самостійно розпоряджатися власними надходженнями
Важливим аспектом, передбаченим новим Законом, є те, що державний ВНЗ на власний розсуд зможе розпоряджатися власними надходженнями, зокрема від надання платних послуг. На реалізацію даного права в Законі передбачена можливість ВНЗ відкривати поточні або депозитні рахунки в національній або іноземній валюті. Відповідно до статті 70 Закону власні надходження державних та комунальних ВНЗ зараховуватимуться на спеціальні реєстраційні рахунки, відкриті в територіальному органі Державної казначейської служби України, або на поточні та / або депозитні рахунки установ державних банків.
Доходи, а також відсотки, отримані від розміщення коштів ВУЗа на депозитних рахунках в установах державних банків, включатимуться у фінансовий план ВНЗ. Дані кошти зможуть бути спрямовані ВУЗом на придбання майна та його використання, капітальне будівництво та ремонт приміщень, поліпшення матеріально-технічного, навчально-лабораторного, навчально-методичного забезпечення освітнього процесу тощо. П. В межах статутної діяльності ВНЗ.
Дане нововведення суттєво полегшить фінансування витрат ВУЗів, т. До. До цього моменту ВНЗ у фінансовому аспекті були обмежені Держказначейством, а відповідно - і економічною ситуацією в державі.Несвоєчасне перерахування Держказначейством коштів нерідко ставало причиною затримки виплат заробітної плати викладачам державних ВУЗів, видачі дипломів студентам та фінансування інших витрат.
При цьому обсяг одержуваних ВУЗом коштів буде істотно залежати від рейтингу ВНЗ, якості надаваних їм освітніх послуг, його розташування та інших чинників. Таким чином, нововведення стане потужним стимулом для підвищення ВУЗами якості освіти, створення конкуренції між ними. Виходячи з цього, надана новим Законом можливість розпоряджатися власними коштами не тільки дозволить ВУЗам впоратися з наболілими проблемами, а й відкриє для них нові горизонти.
Слід зазначити, що новий Закон надає ВУЗам не тільки права, а й покладає певні обов'язки. Зокрема, обов'язково повинні бути дотримані принципи цільового та ефективного використання коштів, публічності та прозорості прийняття рішень. Це значить, що фінансові документи ВУЗів (фінансова звітність, фінансовий план (бюджет), звіти про передачу майна та інші документи) повинні будуть публікуватися на сайтах ВНЗ для загального ознайомлення.
Можливість створювати стабільні фонди (ендаументи)
Прогресивним нововведенням нового Закону є надання можливості ВУЗам формувати ендаументи, за своєю суттю є цільовим капіталом неприбуткової організації, який формується за рахунок пожертвувань, дохід від використання якого призначається для реалізації статутних цілей. Особливістю ендаумента є те, що неприбуткова організація може використовувати на реалізацію статутних цілей лише дохід від використання коштів фонду. При цьому інвестування коштів фонду не здійснюється самим фондом, а передається керуючої компанії.
Прогресивним нововведенням нового Закону є надання можливості ВУЗам формувати ендаументи, які широко застосовуються у світовій практиці
Інститут ендаумента широко використовується у світовій практиці. Приміром, найбільшими ендаумента володіють університети США і Великобританії. Так, ендаумент Гарвардського університету складає більше 32 мільярдів доларів США. Вагомими за величиною є також ендаументи Єльського, Стенфордського, Прінстонського університетів США. Більше 80 ВНЗ світу володіють ендаумента об'ємом більше 1 мільярда доларів США. Найчастіше об'єктом інвестування коштів з ендаументів є цінні папери, рідше - реальні активи.
Ефективною виявилася практика створення ендаументів ВУЗами і на просторах пострадянського простору. Наприклад, ендаумент СПбГУ становить 982000000 рублів (приблизно 27 мільйонів доларів США). Дохід на реалізацію цільових програм за останні 4 роки при цьому склав 196 мільйонів рублів (приблизно 5,5 мільйонів доларів США).
Ендаумент є одним з найбільш прозорих та ефективних інструментів благодійництва в освітній сфері, т. К. Особа, яка здійснює благодійний внесок, має право вибирати конкретні цільові програми використання коштів, а також відслідковувати цей процес шляхом ознайомлення зі звітами, опублікування яких є обов'язковою умовою ендаумента.
Ендаумент також є стимулом підвищення якості освіти та репутації ВНЗ, т. До., Грунтуючись на зарубіжному досвіді, можна говорити про те, що жертводавцями подібних фондів в більшості є саме випускники ВУЗів. Відповідно, нововведення може стати хорошою передумовою для якісної конкуренції ВУЗів. Якість освіти, що надається в ВУЗі, сформовані традиції та інші чинники можуть прямо позначитися на тому, в ендаумент якого саме ВНЗ захочуть пожертвувати кошти не тільки великі меценати, а й випускники ВУЗів.
Таким чином, чого чекати ВУЗам від нового Закону "Про вищу освіту" в питанні фінансової автономії?
Дійсно, новий Закон суттєво розширює фінансову автономію державних ВУЗів, надаючи можливість на власний розсуд розпоряджатися своїми надходженнями, в тому числі від надання платних послуг, від благодійної допомоги та грантів, доходів фондів (ендаументів), створених ВУЗом, і з інших джерел.
Для розміщення власних надходжень державним ВУЗам надається право відкривати поточні та депозитні рахунки в установах державних банків або спеціальні реєстраційні рахунки в територіальних органах Державної казначейської служби. Фінансування з коштів державного бюджету буде проводитися лише на підготовку фахівців, наукових кадрів на умовах державного замовлення.
Для приватних ВНЗ ситуація залишається колишньою. Їх фінансування здійснюватиметься, як і раніше, з коштів засновників, а також з інших джерел, не заборонених Законом.