flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Угода про асоціацію: нові правила прийняті, залишилося їх застосувати

17 вересня 2014, 14:35

 16 вересня, в день ратифікації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським союзом, відбулася дискусійна панель «На шляху до ЄС: гармонізація законодавства і прийдешні реформи». Захід був організований компанією «ЛІГА: ЗАКОН» та міжнародною юридичною фірмою Dentons в рамках проекту«ЗАКОН для ВСІХ».

Запрошені експерти, юристи та представники бізнесу обговорювали ініціативи влади щодо гармонізації вітчизняного законодавства з європейським, перспективи та переваги зони вільної торгівлі з ЄС, необхідні зміни законодавства, рекомендовані Єврокомісією, а також закони, які необхідні для виходу українського бізнесу на ринки ЄС.

Так, Любов Акуленко , керівник Європейської програми ГО «Центр UA», експерт реанімаційному пакета реформ, розповіла про важливі законах, розроблених бізнес-експертами, вже прийнятих Верховною Радою.У сфері продуктів харчування були прийняті закони «Про основні принципи та вимогах до безпеки і якості харчових продуктів» і «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ідентифікації та реєстрації тварин» . Крім того, очікується прийняття законопроектів «Про безпеку та гігієну кормів» і «Про державний контроль відповідності законодавству про безпечність та якість харчових продуктів і кормів, здоров'я та благополуччя тварин». Також Л. Акуленко заявила про важливість метрології та стандартизації.Так, були прийняті закони «Про метрологію та метрологічну діяльність» і «Про стандартизацію» . Зараз повинна вестися робота над технічними регламентами - всього їх необхідно прийняти 43. При цьому експерт зазначила, що хоч і не всі вони будуть використовуватися на зовнішніх ринках (наприклад, щодо дитячих іграшок, медзабезпечення), техрегламенти містять базові вимоги безпеки, які необхідно впроваджувати в Україна.

Окремо необхідно зупинитися на питаннях інтелектуальної власності , так як вітчизняне законодавство в цій сфері суттєво відрізняється від європейського і програє йому по ефективності захисту інтелектуальних прав. Марія Ортинський , патентний повірений України, директор Патентно-юридичної компанії «IPStyle» , пояснила, що основні зміни торкнуться законодавства про торгові марки, промислових зразках і географічних найменуваннях. Останнє стосується заборони на використання українськими виробниками ряду назв сирів і вин (рокфор, фета, шампанське). Серед позитивних нововведень варто очікувати відкриття бази патентного відомства про зареєстровані торгових марках. Зараз за проведення перевірки однієї назви необхідно платити 720 грн., В Євросоюзі ж бази відкриті. Другим позитивним моментом є спрощення порядку подачі опозиції (заперечення) на реєстрацію торгової марки. Вітчизняна проблема декларативності характеру патентів на промислові зразки також повинна бути вирішена за допомогою нових правил. В ЄС є поняття «індивідуальний характер», а також більш жорсткі критерії охорони промислового зразка. Таким чином, впровадження європейських механізмів дозволить боротися з «патентними тролями» .

Про найбільш обговорюваною в суспільстві частини Угоди, що стосується зони вільної торгівлі (глава IV), розповів Тарас Качка , віце-президент Американської торгової палати з питань стратегічного розвитку. За його словами, лібералізація охоплює всі тарифи , при цьому на 95% тарифів встановлено нульову ставку. З 24 квітня Україна торгує з ЄС за цими ставками, і зростання в порівнянні з 2014 роком склав 14%. Експерт пояснив, що розмови «хто першим прийшов, той і розмитнюється за нульовою ставкою» стосуються лише певної частини продукції. Наприклад, сільгосппродукція, яка проходить по 9 квотам (зокрема, м'ясо птиці), закуповується за імпортними ліцензіями, оформлюваним саме європейським покупцем. При цьому товар українського продавця повинен відповідати актам Єврокомісії, міжнародних вимог продажу різних товарів.Сама процедура не Формалістично.

У разі переходу України на надані Євросоюзом правила і механізми нас чекає ефективне врегулювання захисту права власності, свободи надання послуг, захисту інвестицій. Інвесторам повинні бути надані додаткові гарантії щодо захисту їх власності, а також зняті юридично формальні обмеження здійснення діяльності. Важливим моментом Т. Качка назвав те, що в додатку про послуги міститься виключний перелік обмежень для діяльності. Тобто, якщо діяльність підприємця не вказана в цьому переліку, відмовити йому з якихось інших причин не можуть. Крім того, в Угоді передбачено можливість захисту в місцевих судах прав, наданих Угодою. Що знову приводить нас до необхідності реформування судової системи.

У свою чергу, Ірина Тимчишин , партнер Bryan Cave ,класифікувала які очікують нас зміни на чотири групи.По-перше, скасування мит на експорт і імпорт потенційно дозволить значно скоротити експортні витрати (у числі конкурентоспроможних українських товарів вона назвала метал і текстиль). Прогнозований негативний ефект: можлива втрата робочих місць, необхідність реструктуризації компаній, що тягне додаткові витрати. По-друге, технічна стандартизація по нормам Євросоюзу дозволить поліпшити якість вітчизняної продукції. По-третє, необхідні зміни антимонопольного законодавства . Зараз ми маємо невиправдано низькі пороги контролю за злиттям, величезна кількість несистематизованих пільг, недосконалу процедуру антимонопольного розслідування. При цьому ключовим питанням є зміна політики контролю за злиттям. По-четверте, пропонується реформа сфери держзакупівель. Численні зловживання в цій сфері стають можливими в тому числі через відсутність систематизації компаній, що здійснюють держзакупівлі, - невідомо їх точна кількість. Відповідаючи на питання про електронну торгівлю , І. Тимчишин пояснила, що оскільки Україна бере на себе зобов'язання впровадити норми ЄС щодо електронної комерції в національне законодавство, простим споживачам варто очікувати подорожчання товарів з європейських магазинів, так як доведеться платити податок.

Резюмуючи обговорення, Ігор Давиденко , партнер Dentons, сказав, що процес імплементації Угоди не повинен повторити шлях, яким пішла Україна після ратифікації Угоди про партнерство і співробітництво з Європейськими Співтовариствами та їх державами-членами . Зміна законодавчої основи не є технічним процесом. Необхідно прийняти не певну кількість актів, а створити нову якість правової системи за вже наданими правилам.

На закінчення відзначимо, що імплементація в національне законодавство Угоди про асоціацію з ЄС - процес трудомісткий і довгий, в ньому зобов'язані брати участь і влада, і бізнес, і громадськість. Тому обговорення реформ та шляхів їх впровадження, обумовлених європейським вибором, ініційоване « ЛІГА: ЗАКОН », продовжуватиметься.