flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Справедливий суд має бути доопрацьований

30 грудня 2014, 07:05

 Головне науково-експертне управління висловило свої зауваження

Президентський проект Закону «Про забезпечення права на справедливий суд» ( № 1656 ) був зареєстрований у Верховній Раді 26 грудня. Головне науково-експертне управління надало висновок до законопроекту, в якому вказано на необхідність його фінансово-економічного обґрунтування. Це стосується, зокрема, передбаченої обов'язкової підготовки кандидатів на посади суддів у Національній школі суддів України в течні 12-ти місяців і різкого підвищення оплати праці державних службовців апаратів судів, що потребують додаткових витрат з Державного бюджету . Так, ст. 151 нової редакції Закону «Про судоустрій і статус суддів» передбачається встановлення для держслужбовців, що працюють в судах, посадових окладів у розмірі 30% посадового окладу судді місцевого суду для службовців VI категорії, та підвищенні цього розміру на 30% для кожної наступної більш високої категорії держслужбовців . З урахуванням того, що посадовий оклад судді місцевого суду має становити 15 мінімальних заробітних плат, посадові оклади службовців в судах будуть становити від 4,5 для VI до приблизно 10 мінімальних зарплат для III і приблизно 13 мінімальних зарплат для II категорії.

Не схвалило Управління пропозицію про включення до Єдиного державного реєстру судових рішень всіх без винятку рішень судів загальної юрисдикції (зміни в частині 3 ст. 3 Закону «Про доступ до судових рішень»). Адже метою чинного Закону «Про доступ до судових рішень» є забезпечення відкритості діяльності судів загальної юрисдикції, прогнозованості судових рішень та сприяння однаковому застосуванню законодавства, а не надання зацікавленим особам можливості відслідковувати через Реєстр всі процесуальні рішення, прийняті судом при розгляді конкретної справи. Внесення до Реєстру «технічних» рішень просто перевантажить його.

У той же час Управління вважає за доцільне повернення Верховному Суду України реальних повноважень найвищого судового органу в системі судів загальної юрисдикції, як це передбачено в частині 2 ст. 125 Конституції . При цьому в законопроекті не враховано, що в силу запропонованого розширення повноважень ВСУ його функції навряд чи буде якісно і своєчасно виконуватися без збільшення кількісного складу суддів (якої зараз становить 48 суддів, і в проекті залишається незмінним). Схвалені і положення законопроекту, якими вносяться зміни до Закону «Про Вищу раду юстиції», згідно з якими чітко визначається порядок відбору та призначення кандидатів у члени ВРЮ від з'їзду суддів, з'їзду адвокатів, з'їзду представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ, всеукраїнською конференцією працівників прокуратури , Верховною Радою і Президентом.

Відзначимо, що на сьогоднішній прес-конференції Президент заявив, що представлений ним законопроект суттєво обмежує повноваження Глави держави, оскільки зараз він має право переводити і призначати суддів, а законпроект встановлює відкритість цієї процедури. Петро Порошенко зазначив, що проект гарантує право на справедливий суд, оскільки збільшує кількість дисциплінарних стягнень . Крім того, він пообіцяв, що в середині січня буде внесено законопроект про обмеження суддівської недоторканності , який передбачає зміни Конституції.

Сайт "ЮРЛІГА"