flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судова реформа під знаком Президента

13 січня 2015, 09:58

 Зареєстрований в Раді президентський законопроект про справедливий суд не передбачає ліквідацію спецсудів

 

13 січня 2015 може бути поставлений на голосування Верховної Ради законопроект № 1656 «Про забезпечення права на справедливий суд», поданий Президентом 26 грудня 2014. Проект був включений до порядку денного поточної сесії Верховної Ради 28 грудня. У цей день голосування не відбулося. Відзначимо, що висновокГоловного науково-експертного управління до проекту, представлене в спішному порядку, містить серйозні зауваження до документа. Проте профільний комітет рекомендувавВерховній Раді прийняти законопроект за основу.

При це 17 грудня 2014 року в парламенті був зареєстрований законопроект № 1497 «Про внесення змін до Закону« Про судоустрій і статус суддів »та інших законодавчих актів щодо удосконалення засад організації та функціонування судової влади відповідно до європейських стандартів». Саме цей законопроект, розроблений «реанімаційному пакетом реформ» і представленийМін'юстом, обговорювалося юридичною спільнотою з жовтня 2014 року. Представники «реанімаційному пакету реформ» закликають парламентаріїв не голосувати за проект, поданий Петром Порошенком, так як він «істотно підвищує вплив президента на суддів і має корупційні ризики».

ЮРЛІГА пропонує ознайомитися з основними положеннями президентського законопроекту № 1656 .

Суди

Система судів загальної юрисдикції залишається без змін. У неї входять місцеві, апеляційні, вищі спеціалізовані суди та Верховний Суд України. Суди загальної юрисдикції спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, справ про адмінправопорушення.Касаційними інстанціями залишаються Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд і Вищий адміністративний суд.

До повноважень пленуму вищого спецсуду відноситься уявлення висновки щодо проектів законодавчих актів , що стосуються судоустрою, судочинства, статусу суддів, виконання судових рішень та інших питань, пов'язаних з функціонуванням судової системи України. Постанови Пленуму можуть прийматися як відкритим так і таємним голосуванням.

Згідно з проектом суди загальної юрисдикції утворюються і ліквідуються (як і зараз) Президентом але на підставі пропозиції Державної судової адміністрації . Відзначимо, відповідно до чинної редакції Закону«Про судоустрій і статус суддів» Президент утворює і ліквідує суди за поданням Міністра юстиції на підставі пропозиції голови відповідного вищого спеціалізованого суду. Крім того, Президент зможереорганізовувати суди (також за пропозицією ДСА).

Перелік місцевих судів пропонується доповнити міжрайонними судами. Тобто, до місцевим загальним судам будуть ставитися районні, міжрайонні, районні у містах, міські та районні суди.

Верховний Суд України

П. Порошенко пропонує визначити Верховний Суд як вищий судовий орган в системі судів загальної юрисдикції України, який забезпечує єдність судової практики у порядку і способом, які встановлені процесуальним законом. ВСУ:

1) здійснює правосуддя в порядку, встановленому процесуальним законом;

2) у випадках, передбачених процесуальним законом, розглядає справи відповідної судової спеціалізації як суд апеляційної чи касаційної інстанції;

3) здійснює аналіз судової статистики, узагальнення судової практики;

4) дає висновки щодо проектів законодавчих актів, що стосуються судоустрою, судочинства, статусу суддів, виконання судових рішень та інших питань, пов'язаних з функціонуванням судової системи України;

5) дає висновок про наявність чи відсутність в діях, в яких звинувачується Президент, ознак державної зради або іншого злочину; вносить за зверненням Верховної Ради письмове подання про неможливість виконання Президентом своїх повноважень за станом здоров'я;

6) звертається до Конституційного Суду України щодо конституційності законів, інших правових актів, а також щодо офіційного тлумачення Конституції та законів України;

7) забезпечує однакове застосування норм права судами різних спеціалізацій в порядку та у спосіб, що визначені процесуальним законом;

8) здійснює інші повноваження, визначені законом.

Законопреокт усувається фільтр допуску справи до провадження касаційної інстанцією. Питання про допуск справи до провадження вирішується суддею-доповідачем ВСУ. Розширено перелік підстав для подання заяви про перегляд судових рішень . Заяву можна буде подати також зважаючи 1) неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм процесуального права - при оскарженні судового рішення, яке перешкоджає подальшому провадженню у справі або яке прийнято з порушенням правил підсудності чи встановленої законом компетенції судів щодо розгляду цивільних справ; 2) невідповідності судового рішення суду касаційної інстанції викладеному в постанові ВСУ висновком про застосування у подібних правовідносинах норм матеріального права.

При цьому кількість суддів ВСУ встановлюється Законом «Про судоустрій і статус суддів» (проект визначає 48 суддів). Відзначимо, що на недостаточноть кількості суддів зважаючи на розширення повноважень ВСУзвернуло увагу Головне науково-експертне управління ВР.

Також пропонується встановити, що суддя ВСУ не може бути обраний Головою більш ніж на один термін.

Судді

Зберігається норма про недоторканність судді . Затримання судді або обрання щодо нього запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або домашнього арешту до ухвалення обвинувального вироку судом не може бути здійснено без згоди Верховної Ради. Відзначимо, що П. Порошенко заявив про намір обмежити суддівську недоторканність.

Не змінилися вимоги до кандидатів на посаду судді: громадянин України, не молодший 25 років, має вищу юридичну освіту і стаж роботи в галузі права не менше 3 років, проживає в Україні не менше 10 років і володіє державною мовою.

Поновлюються кваліфікаційні класи суддів. Один з п'яти кваліфікаційних класів присвоюється Вищою кваліфікаційною комісією суддів на підставі заяви судді, за умови, що він відповідає необхідним вимогам.Судді, що прийняв присягу, встановлюється п'ятий кваліфікаційний клас.

Суддею вищого спецсуду може бути суддя, якому присвоєно не нижче третього кваліфікаційного класу.Суддею ВСУ може бути суддя не нижче першого кваліфікаційного класу. Рекомендація до обрання суддею ВСУ вноситься ВККС за результатами відкритого конкурсу.

Дисциплінарна відповідальність

Звернутися із заявою про притягнення судді до дисциплінарної відповідальності може будь-яка юридична особа, а також громадянин особисто або через адвоката. Значно розширено перелік підстав для притягнення до відповідальності.

Суддя може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності за: навмисний або внаслідок недбалості незаконну відмову в доступі до правосуддя; незазначення в рішенні мотивів прийняття або відхилення доводів сторін по суті спору; порушення принципів гласності та відкритості судового процесу; порушення принципів рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості; незабезпечення обвинуваченому права на захист, перешкоджання реалізації прав інших учасників судового процесу;порушення правил відводу (самовідводу) і т. д.

Види дисциплінарного стягнення :

- Попередження;

- Догана - з позбавленням права на отримання доплат до посадового окладу судді протягом місяця;

- Строгогій догану - з позбавленням права на отримання доплат до посадового окладу судді протягом 3 місяців;

- Тимчасове (від 1 до 6 місяців) відсторонення від правосуддя - з позбавленням права на отримання доплат до посадового окладу судді та обов'язковим проходженням атестації для підтвердження кваліфікаційного класу;

- Переклад судді до іншого суду того ж рівня цієї ж спеціалізації;

- Пониження судді у кваліфікаційному класі:

а) без переведення до суду нижчого рівня, якщо отриманий в результаті зниження нижче клас дозволяє судді здійснювати правосуддя в суді відповідного рівня;

б) з переведенням до суду нижчого рівня, якщо отриманий в результаті зниження нижче клас дозволяє судді здійснювати правосуддя в суді відповідного рівня;

- Висновок про направлення рекомендації до Вищої ради юстиції для вирішення питання про внесення подання про звільнення судді з посади на підставі порушення присяги.

Вища рада юстиції

Змінюються вимоги до членів ВРЮ - вводиться обов'язковий стаж роботи в галузі права (не менше 15 років) і скасовується граничний вік. При цьому членом ВРЮ може стати тільки визнаний фахівець у галузі права з бездоганною професійною репутацією. Закон «Про Вищу раду юстиції» пропонується доповнити нормами, що встановлюють чіткий порядок відбору кандидатів у члени ВРЮ для призначення з'їздом суддів, з'їздом адвокатів, з'їздом представників юридичних вузів і наукових установ, всеукраїнською конференцією працівників прокуратури, Президентом і Верховною Радою. Списки відібраних кандидатів повинні бути заздалегідь оприлюднені на офіційних сайтах.