Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Законодавець визначив нижню граничну межу річної суми орендної плати, незалежно від того, чи збігається її розмір з указаним у договорі. До такого висновку дійшов ВСУ в постанові від 2 грудня 2014 року №21-274а14, текст якої друкує "Закон і Бізнес".
Верховний Суд України
Іменем України
Постанова
2 грудня 2014 року м.Київ №21-274а14
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду у складі:
головуючого — Кривенка В.В.,
суддів: Гриціва М.І., Гусака М.Б., Коротких О.А., Кривенди О.В., Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б., Самсіна І.Л., Терлецького О.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Сумська фірма «Усе для дому» (в подальшому змінило своє найменування на Товариство з обмеженою відповідальністю «Сумська фірма «Усе для дому») до Державної податкової інспекції у м.Сумах про визнання протиправним податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИЛА:
У січні 2012 року товариство звернулося до суду з позовом, у якому просило визнати нечинним та скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ від 27.07.2011 №0006871502/0/59805, яким товариству було збільшено грошове зобов’язання за платежем «орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності з юридичних осіб» на суму 102129 грн. 89 коп. та нараховано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 1 грн.
Позовні вимоги обгрунтувало тим, що орендна плата за землю на 2011 рік була розрахована згідно з поданою декларацією в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вказаний розмір орендної плати визначений договорами оренди від 5.03.96 №№28, 29, укладеними із Сумською міською радою, що повністю відповідає законодавству на час укладання та дії договорів, і може бути збільшений лише шляхом унесення відповідних змін до договору. Виконуючи умови договорів, товариство систематично сплачує орендну плату. При цьому Сумська міська рада станом на момент звернення позивача з цим позовом до суду не ініціювала внесення змін до зазначених договорів. Додаткових угод про зміну орендної плати між сторонами договорів укладено та зареєстровано в установленому законом порядку не було.
На переконання позивача, посилання ДПІ при збільшенні розміру орендної плати за землю на норми Податкового кодексу, який набрав чинності з 1.01.2011, є безпідставними, оскільки положеннями ст.58 Конституції визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, у зв’язку із чим мінімальний розмір орендної плати, визначений цим кодексом, може бути
Сумський окружний адміністративний суд постановою від 15.03.2012, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2012, в задоволенні позову відмовив.
Вищий адміністративний суд ухвалою від 9.12.2013 рішення судів попередніх інстанцій залишив без змін.
Не погоджуючись із ухвалою ВАС, товариство звернулось із заявою про її перегляд Верховним Судом з підстави, передбаченої п.1 ч.1 ст.237 Кодексу адміністративного судочинства.
На обгрунтування заяви додало копії постанов ВАС від 14.08.2013, 16.04.2014 (справи №№К/800/21471/13, К/800/7444/13) та ухвали
Вищий адміністративний суд ухвалою від 27.05.2014 допустив цю справу до провадження ВС з підстави неоднакового застосування судом касаційної інстанції пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК в ухвалі, про перегляд якої подано заяву, та в постановах від 4.08.2013 (справа №К/800/21471/13) та 16.04.2014 (справа №К/800/7444/13).
У справі, що розглядається, ВАС погодився із висновками судів попередніх інстанцій, зокрема щодо відсутності підстав для скасування спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки позивач неправомірно здійснював нарахування і сплату орендної плати за землі державної і комунальної власності за договором оренди землі в розмірі 1% від грошової оцінки землі, замість установлених пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК 3% від грошової оцінки.
Натомість у постановах, наданих на підтвердження неоднакового правозастосування, суд касаційної інстанції виходив з того, що з урахуванням положень ст.654 Цивільного кодексу розмір орендної плати за землі державної та комунальної власності встановлюється договором, а тому сама по собі зміна грошової оцінки землі без унесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки із земель, що є державною або комунальною власністю, не породжує обов’язку орендаря сплачувати плату за землю в іншому, ніж установлено договором, розмірі.
Вирішуючи питання про усунення розбіжностей у застосуванні судом касаційної інстанції норми матеріального права, колегія
Зі змісту Земельного кодексу та закону «Про оренду землі» від 6.10.98 №161-XIV (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) убачається, що користування землею в Україні є платним.
З 1.01.2011 набрав чинності ПК, який відповідно до п.1.1 ст.1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію органів контролю, повноваження й обов’язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом пп.9.1.10 п.9.1 ст.9 ПК, плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 цього ж кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст пп.14.1.73 п.14.1 ст.14 цього кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані в користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК визначив обов’язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності — обов’язковий платіж,
Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розд.ХIII ПК.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПК).
Підпунктом 288.5.1 п.288.5 ст.288 зазначеного кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
для інших категорій земель — трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12% нормативної грошової оцінки (пп.288.5.2 зазначеного пункту).
Тобто законодавець визначив нижню граничну межу річної суми орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи збігається її розмір з указаним у договорі.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК платник податків зобов’язаний сплачувати податки та збори в строки та в розмірах, установлених цим кодексом та законами з питань митної
Проаналізувавши наведені норми матеріального права, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС дійшла висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 цього кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи з принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів в разі їх суперечності, закріпленого у п.5.2 ст.5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж установлений пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК.
Таким чином, оскільки висновок суду касаційної інстанції у справі, що розглядається, грунтується на правильному застосуванні норм матеріального права до встановлених у справі обставин, то в задоволенні заяви товариства слід відмовити.
Керуючись стст.241, 242, 244 КАС, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС
ПОСТАНОВИЛА:
У задоволенні заяви ТОВ «Сумська фірма «Усе для дому» відмовити.
Постанова є остаточною й оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого п.2 ч.1 ст.237 КАС