Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Сьогодні після кількох невдалих спроб депутати погодились прийняти за основу законопроект, яким передбачено ряд змін стосовно розслідування корупційних злочинів. Найбільші суперечки серед депутатів викликали зміни до порядку призначення керівника Національного антикорупційного бюро.
283 народних депутати підтримали законопроект №1660д “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро та Національного агентства з питань запобігання корупції”. Попереду на документ чекає доопрацювання до другого читання та обговорення проекту з громадськістю.
Проектом в рамках цивільного процесу запроваджує процедуру визнання активів необгрунтованими та їх витребування. Відповідний позов у даному випадку подається в інтересах держави прокурором упродовж строку загальної позовної давності з дня набрання законної сили обвинувальним вироком щодо особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Окрім того, проектом передбачає ряд змін до КПК в частині повноважень стосовно розслідування корупційних злочинів:
- у невідкладних випадках у кримінальному провадженні щодо тяжкого чи особливо тяжкого злочину на підставі постанови прокурора, відрядженого до Національного
антикорупційного бюро України, може бути накладено попередній арешт на майно або кошти на рахунках фізичних або юридичних осіб у фінансових установах. Такі заходи застосовуються строком до 72 годин.
- затримання особи, підозрюваної у вчиненні злочину, за який передбачене покарання у виді позбавлення волі, без ухвали слідчого судді, суду можливе у випадках, якщо є обгрунтовані підстави вважати, що можлива втеча цієї особи з метою ухилення від кримінальної відповідальності за тяжкий або особливо тяжкий корупційний злочин.
- угода про визнання винуватості між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим може бути укладена у провадженні щодо особливо тяжких злочинів, віднесених до підслідності Національного антикорупційного бюро України.
Проектом запроваджується ще один вид негласних слідчих дій - моніторинг банківських рахунків. Так, за наявності обгрунтованої підозри, що особа здійснює злочинні дії з використанням банківського рахунку, або з метою розшуку чи ідентифікації майна, що підлягає конфіскації або спеціальній конфіскації, у кримінальних провадженнях, віднесених до підслідності НАБ, прокурор може звернутися до слідчого судді в порядку, передбаченому статтями 246, 248, 249 КПК, для винесення ухвали про моніторинг банківських рахунків.
Документом передбачено створення у Генпрокуратурі спеціалізованої антикорупційної прокуратури, на яку покладаються функції:
1) здійснення нагляду за додержанням законів під час проведення досудового розслідування,
яке здійснюється Національним антикорупційним бюро України;
2) підтримання державного обвинувачення у відповідних провадженнях;
3) представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, передбачених цим Законом і пов’язаних із корупційними або пов’язаними з корупцією правопорушеннями.
Ряд змін торкнеться і Національного антикорупційного бюро:
- для забезпечення виконання завдань НАБ його Директор утворює своїм рішенням не більше семи територіальних управлінь Національного бюро, юрисдикція яких охоплює визначені в рішенні області України, АРК, міста Київ та Севастополь.
- до структури управлінь НАБ можуть входити підрозділи детективів, що здійснюють оперативно-розшукові та слідчі дії, інформаційно-аналітичні, оперативно-технічні підрозділи, підрозділи, що здійснюють виявлення майна, яке може бути предметом конфіскації або спеціальної конфіскації, підрозділи швидкого реагування, забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства та забезпечення безпеки працівників, представництва інтересів в іноземних юрисдикційних органах, експертні, фінансові, кадрові та інші підрозділи.
- керівництво діяльністю Національного бюро здійснює його Директор, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України в порядку, визначеному Законом про НАБ.
- виключаються положення щодо висловлення ВР недовіри Директору Національного
антикорупційного бюро.
- зарплата Директора НАБ встановлюється у розмірі 50 мінімальних зарплат, зарплата детектива Бюро - 19 мінімальних зарплат.
Проектом також встановлюється адміністративна відповідальність за невиконання законних вимог посадових осіб Національного антикорупційного бюро України.