Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Пленум ВСУ схвалив звернення до Конституційного Суду щодо перевірки окремих норм Закону «Про очищення влади»
16 березня 2015 Пленум Верховного Суду України прийняв рішення про звернення до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо відповідності (конституційності)частини 3 ст. 1 , пунктів 7 , 8 , 9 частини 1 , пункту 4 частини 2 ст. 3 , пункту 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону «Про очищенні влади» положенням частини 3 ст. 22 ,ст.ст. 38 , 58 , частини 2 ст. 61 , частини 1 ст. 62 , частини 1 ст. 64 Конституції .Підставою для внесення подання стало надходження до Верховного Суду України 128 визначень окружних адміністративних судів з різних регіонів України про ініціювання перевірки КСУ відповідності Конституції окремих положень Закону. За даними ВАСУ на сьогоднішній день в адмінсудах розглядається близько 450 справ про скасування відповідних наказів та відновленні посадових осіб на роботі у зв'язку із застосуванням положень Закону. При цьому суди формують різну практику при вирішенні аналогічних спорів. У конституційному поданні Пленум звертає увагу на те, що встановлення індивідуальної провини і дотримання принципу презумпції невинуватості є головними основоположними принципами, які повинні бути дотримані при проведенні люстраційних процедур. Дотримання принципу індивідуальної провини при проведенні люстраційних заходів відповідає положеннями ст.ст. 61 і 62 Конституції і міжнародним документам щодо стандартів проведення люстрації. Отже, при проведенні люстрації має бути дотриманий індивідуальний характер такої відповідальності, тобто вина працівника повинна бути встановлена в кожному конкретному випадку. З урахуванням норм Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права 1966 року , Конвенції про дискримінацію в галузі праці та занять , практики Європейського суду з прав людини та положень національного законодавства можна констатувати, що приписами Законупорушується рівність можливостей реалізації права доступу до держслужби , яке має забезпечити держава, відповідно до частини 2 ст. 38 Конституції. Особі, подвергающемуся люстрації, повинні бути забезпечені гарантії, притаманні кримінальному переслідуванню . Такими гарантіями насамперед має бути презумпція невинності , яка є частиною права на справедливий суд і завдяки якій особа захищене від помилкового визнання винним. Принцип презумпції невинуватості повинен бути забезпечений таким чином, щоб будь-яка посадова чи службова особа, визначена положеннями Закону, не провадила заходи ( та / або сприяти їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади Віктором Януковичем, підрив основ національної безпеки і оборони України, або протиправне порушення прав і свобод людини, не отримало ббезпідставною заборону займати певні посади в органах державної влади , тобто не було б безпідставно звільненим у порушення ст.ст. 38, 62 Конституції. З іншого боку вина цих осіб повинна також бути встановлена з дотриманням принципів визначення індивідуальної провини і презумпції невинуватості з метою запобігання в майбутньому відновлення їх на посадах у національних судах і констатації зазначених порушень ЄСПЛ. Важливим засобом захисту прав і свобод людини є гарантія права на працю , закріплена ст. 22 Конституції щодо недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів. Системний аналіз зазначених положень Закону свідчить про створення ще одного підстави для звільнення - об'єктивне перебування на певній посаді, тобто участь конкретної особи в діяльності юрособи, що було законним на час перебування такої особи на посаді.Таким чином, положеннями Закону встановлюється зворотна дія закону , що може свідчити про невідповідність вимогам ст. 58 Конституції, тому ці положення також повинні бути перевірені КСУ. У своєму зверненні ВСУ просить невідкладно перевірити на предмет відповідності Конституції окремих положень Закону про люстрацію.
Джерело: ВСУ
Нагадаємо, ВСУ вже звернувся щодо неконституційності пункту 6 частини 1 , пункту 2 частини 2 , пункту 13 частини 2 , частини 3 ст. 3 Закону «Про очищення влади» , що стосуються люстраційної перевірки суддів.ВСУ наполягає, що ці норми суперечать принципам індивідуального підходу юридичної відповідальності, незалежності суддів, правової визначеності. КСУ відкрив конституційне провадження, здійснюється підготовка до розгляду справи на пленарному засіданні.