Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Роз'яснено, як нотаріус проводить реєстрацію права власності на сільськогосподарські ділянки і похідних прав
Мін'юст роз'яснив, як застосовувати норми Закону № 247-VIII щодо повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних прав на земельні ділянки сільгосппризначення, який набрав чинності 25 березня.
Нотаріусу надано можливість проводити державну реєстрацію :
- прав, похідних від права власності на сільгоспділянок незалежно від нотаріального посвідчення договору, на підставі якого виникає таке право;
- права власності на сільгоспділянок, яке виникло і оформлено у встановленому порядку до 1 січня 2013 року, одночасно з державною реєстрацією похідного від нього речового права на таку ділянку. Закон «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень» доповнено ст. 4-2, яка визначає особливості реєстрації похідних прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, право власності на які виникло і оформлено до 1 січня 2013 . Встановлена одночасність державної реєстрації похідного речового права та права власності на ділянку (крім випадків, коли право власності на таку ділянку вже зареєстровано у Державному реєстрі прав на нерухоме майно), на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень , поданої власником або набувачем відповідного похідного права або уповноваженою ними особою, з урахуванням положень ст. 16 Закону. Так, з метою реєстрації похідного від права власності речового права на сельхоспділянку подається одна заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права). При цьому держреєстратором або нотаріусом за допомогою програмного забезпечення Державного реєстру прав на нерухоме майно формуються 2 заяви: про реєстрацію права власності та про реєстрацію іншої речового права. Заявник оплачує тільки проведення державної реєстрації іншого речового права. Також передбачено проведення державної реєстрації права власності у разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень набувачем похідного речового права на земельну ділянку (орендарем чи іншим користувачем) без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності , в порядку, встановленому пунктом 8-1 частини 2 ст. 9 Закону, за наявності інформації про зареєстроване ділянці в держземкадастр і до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель. Тобто, реєстратор або нотаріус отримує від територіальних органів земельних ресурсів інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для проведення реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку, шляхом направлення запиту до держземкадастр за допомогою програмного забезпечення Державного реєстру прав та використовує отриману інформацію для реєстрації права власності на таку земельну ділянку. За результатами розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) за відсутності підстав для відмови в такій реєстрації або призупинення реєстрації реєстратор або нотаріус приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з відкриттям розділу . Після цього приймається рішення про державну реєстрацію іншого речового права відповідно до поданої заяви на загальних підставах, передбачених Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. При проведенні державної реєстрації права власності та похідного від нього речового права на земельну ділянку реєстратор або нотаріус оформляє примірник витягу для кожної із зацікавлених осіб, за якими проведена реєстрація прав. Один примірник долучається до реєстраційної справи, відкритому на об'єкт нерухомого майна. У разі якщо протягом строку, в який повинна проводитися державна реєстрації права власності на земельну ділянку, державним реєстратором або нотаріусом не отримано відповіді на запит реєстрація відповідного похідного права проводиться в спеціальному розділі Державного реєстру прав. За результатами розгляду заяви про реєстрацію (щодо права власності) рішення приймається на загальних підставах, передбачених Законом та Порядком. Положення ст. 4-2 Закону не стосуються порядку державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на земельні ділянки, сформовані із земель державної або комунальної власності, з одночасною реєстрацією похідного від права власності речового права на таку земельну ділянку, оскільки особливості її проведення в цьому випадку врегульовані ст . 4-1 Закону.
Джерело: Мін'юст