Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Якщо відсутній землевпорядна документація та встановлені в натурі межі щодо прибережних захисних смуг водних об'єктів, слід враховувати нормативні розміри прибережних захисних смуг, встановлені ст. 88 ВК, та орієнтовні розміри та межі водоохоронних зон
ПРАВОВІ ЗВІСТКИ
Верховний Суд України на засіданні Судової палати у цивільних справах 1 липня 2015 прийняв постанову по справі № 6-523цс15 , предметом якого була суперечка про скасування розпорядження, визнання недійсним державного акта на право власності на землю, повернення земельної ділянки, зобов'язання скасувати державну реєстрацію акту та внесення змін до державного земельного кадастру. Суд зробив правовий висновок про те, що відповідно до положень ст.ст. 19, 20 ЗКземлі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, в тому числі: землі житлової та громадської забудови та землі водного фонду; віднесення їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Відповідно до ст. 21 ЗК порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною тощо. Згідно з пунктом «д» частини 4 ст. 84 ЗК до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі водного фонду , крім випадків, визначених цим Кодексом. Відповідно до положень частини 4 ст. 59 ЗК (в редакції, що діяла на момент прийняття рішення про надання земельної ділянки у власність) тільки на умовах оренди громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися земельні ділянки прибережних захисних смуг для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо. Отже, за змістом вищенаведених норм права землі в межах 2 кілометрів прибережних захисних смуг навколо морських заток і лиманів не можуть передаватися у власність громадян, оскільки це землі водного фонду України. У разі відсутності землевпорядної документації (документації із землеустрою, проекту землеустрою) і встановлених в натурі (на місцевості) меж щодо прибережних захисних смуг водних об'єктів, збереження водних об'єктів має бути досягнуто шляхом обліку нормативних розмірів прибережних захисних смуг, встановлених ст. 88 ВК , та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, які визначаються відповідно до Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них , з урахуванням конкретної ситуації.
Джерело: ВСУ
Аналогічна правова позиція була висловлена при перегляді справ № 6-155цс14 , № 6-57цс13
Всі рішення судів Ви можете легко знайти в Системі аналізу судових рішень VERDICTUM , створеної для аналітичної роботи з багатомільйонним масивом судових рішень. Якщо Ви ще не користуєтеся системою, замовте тестовий доступ або придбайте VERDICTUM .